Kto je doma na železničnej stanici?

Autor: marta borovska | 16.2.2013 o 16:27 | (upravené 16.2.2013 o 17:05) Karma článku: 11,50 | Prečítané:  1530x

Som cestujúcou pravidelne využívajúcou železničnú dopravu. Takmer každý deň vlakom dochádzam medzi Ivankou pri Dunaji a Bratislavou. Je pravda, že kvôli nízkemu komfortu, často aj zápachu a množstvu bezdomovcov, ktorí sa tam najmä v zimnom období pohybujú, sa väčšinou snažím Hlavnej stanici vyhýbať a využívať alternatívy (napr. stanicu BA-Vinohrady, ktorá je na rozdiel od Hl. stanice napríklad dostupná električkami). Viem o tom, že nie som sama, z čoho iste nemajú veľkú radosť nájomcovia stánkov s občerstvením, ktorým takýmto spôsobom odbúdajú zákazníci, pretože radšej stanicu obídu, resp. na nej netrávia viac času, než je nevyhnutne nutné. Minulý týždeň som však na hlavnej stanici zažila mimoriadne nepríjemný zážitok. Kvôli meškaniu a neskoro nahodenému číslu nástupišťa môjho vlaku som musela asi 15 minút stráviť vo vestibule. Kým som pri automate čakala na čaj, prišla ku mne pani s pokrčeným Nota bene v ruke a chcela odo mňa drobné.... (Otvorený list Železničnej spoločnosti Slovensko)

vlakovastanica.jpg

Keďže si NB zvyknem kupovať a táto pani mi nápadne pripomínala tých, ktorí predaj časopisu zneužívajú na žobranie, povedala som jej, že drobné jej nedám, ale kúpim si od nej časopis. Samozrejme, že časopisy na predaj nemala, takže odišla s dlhým nosom.
Následne som asi 15 min. stála vo vestibule (keďže som si nemala kde sadnúť) a pozorovala ľudí okolo. Všimla som si, že táto pani s NB (asi 30-ročná) nie je na stanici sama. Podobne ako ona sa tam ponevierala ďalšia pani (asi 50ročná, dosť obézna, vo fialovom svetri) a asi traja ďalší muži, ktorí evidentne nečakali na spoj. Sporadicky otravovali aj ostatných cestujúcich (takže to vyzeralo ako taká hra; cestujúci ich evidovali a uhýbali sa im; čo nebolo ľahké, lebo o chvíľu ich "odchytil" ďalší z nich). Títo žobráci o sebe evidentne vedeli; nebolo ťažké všimnúť si medzi nimi očný kontakt a občas aj prehodenú vetu pri stretnutí na ich "pochôdzkach".
To však stále nehovorím o snáď aj desiatke "skutočných" bezdomovcov, ktorí sú na stanici prítomní a posedávajú na múrikoch, fajčia pred dverami, spia na radiátoroch a pod.

Skutočne som sa cítila veľmi nepríjemne. Mala som pocit, že som tam nedopatrením; že stanica je teritóriom týchto žobrákov a ja by som sa odtiaľ mala čo najskôr vypratať. V skutočnosti bolo na stanici viac žobrákov a bezdomovcov, než cestujúcich.

Po chvíli sa vo vestibule objavil policajt v uniforme. Samozrejme, že v tom momente všetci "pochôdzkari" zmizli. Policajt dohovoril jednému (!) bezdomovcovi spiacemu na radiátore, potom mávol rukou a odišiel niekam hore schodmi.

Veľmi si vážim prácu ľudí, ktorí zabezpečujú železničnú dopravu a snažia sa na staniciach udržať poriadok, aj službukonajúcich policajtov. Je mi ľúto všetkých bezdomovcov a chápem ich snahu zohriať sa počas studených zimných dní. Oceňujem prácu vydavateľov časopisu Nota bene (OZ Proti prúdu) a všetkých poctivých predajcov.

Je mi však ľúto, že poctivú prácu týchto ľudí kompromituje a ničí niekoľko indivíduí, ktoré si zo žobrania urobili biznis (a nebála by som sa nazvať ich organizovanou "mafiou"). Keď som si to ja, ako bežná cestujúca, dokázala všimnúť za 15 minút čakania vo vestibule, som presvedčená, že pre príslušníka policajného zboru alebo bezpečnostnej služby by malo byť hračkou vyšetriť to a zabrániť, aby podobní ľudia znepríjemňovali cestujúcim ich čakanie na stanici.

Mám za sebou niekoľkomesačnú skúsenosť z Prahy, v ktorej je zmodernizované "Hlavní nádraží" skutočne moderným dopravným uzlom, plným obchodov, reštaurácií, kaviarní; s eskalátormi, čakárňami a všetkým, čo patrí k cestovaniu v hlavnom meste krajiny Európskej únie. Veď táto stanica je pre mnohých (aj) zahraničných cestujúcich vstupnou bránou do Bratislavy, preto by na jej vzhľade malo záležať aj Magistrátu hl. mesta. Viem, že podobne náročná stavebná úprava nie je jednoduchá záležitosť, som však presvedčená, že vytvoriť zo stanice čisté a príjemné miesto pre cestujúcich nie je taký problém.

Verím, že manažment Železničnej spoločnosti Slovensko, resp. prevádzkovateľ Hlavnej stanice v Bratislave, nájde spôsob, ako to zabezpečiť, a nebude sa spoliehať na to, že železničný monopol sa jednoducho nedá obísť. Rovnako verím, že svoj vplyv využijú aj ďalšie spoločnosti pôsobiace na Hlavnej stanici (napr. spoločnosť RegioJet, s ktorou - aj v podobe autobusov Student Agency - mám len tie najlepšie skúsenosti a viem, že sa o svojich cestujúcich vedia postarať. Im "nekultúrnou tvárou" bratislavskej hlavnej stanice tiež odbúdajú zákazníci.)

Prajem Vám veľa úspechov a spokojných cestujúcich. Verím, že v budúcnosti nebudú mať dôvod pochybovať o nutnosti využívať Vaše služby a cestovanie vlakmi pre nich bude samozrejmým, ekologickým, kultúrnym a pohodlným spôsobom prepravy.

S pozdravom

Marta Borovská


PS: Tento email v kópii posielam aj spoločnosti RegioJet a zástupcovi Magistrátu hlavného mesta Bratislava. Zároveň ho uverejňujem na svojom blogu. Predpokladám, že diskusia, ktorá k nemu vznikne, bude pre prevádzkovateľa Hlavnej stanice cenným brainstormingom.

Foto: SITA/Nina Bednáriková (http://www.webnoviny.sk/fotografia/279686/stredna/vlakovastanica.jpg)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?